úterý 14. října 2014

Recenze: Potrhaná křídla

Potrhaná křídla • 

Proč jsem si chtěla knížku přečíst? 
Hm, kdo ví. V knihkupectví jsem okukovala novinky a tahle knížka upoutala mojí pozornost, vzala jsem ji do rukou,  a pak jsem prostě nemohla odejít s prázdnou. Když ona na mě tak smutně koukala a říkala: Vezmi mě sebou! 

New Orleans padesátých let... 
Malá Josie si prošla peklem. Její matka nikdy nebyla tou hodnou mámou, co by dělala dospívající dívce oporu. Vlastně pro ni neudělala zhola nic. Jako malé jí slíbila panenku za to, že bude hodná - nikdy si na to už nevzpomněla. Mít matku prostitku a pohybovat se v tomto okruhu lidí není pro mladé dívky nic dobrého. Josie zná krutou realitu a přes to všechno se dokázala postavit na vlastní nohy. 

Chtěla jsem věřit tomu, že mě má křídla, byť tenká a potrhaná, odnesou od života plného lží a zvrhlých mužů.

Josie...
Miluje knihy, bydlí v knihkupectví, má matku prostitutku a neměla zrovna ideální dětství, ale má sny, které si chce splnit. Josie je dobrá studentka, vždycky ji škola bavila. Jenže na vysokou nemá, a proto trčí v jednom z knihkupectví a šetří si pod postelí peníze. Ráda by roztáhla křídla, postavila se na vlastní nohy a utekla od všeho, co ji ve městě drží. 

Obálka... 
Jednoduchá a přesto elegantní. Nevýrazná a přes to originální. Líbí se mi návrh obálky, který k příběhu dobře pasuje a svojí jemností dokáže upoutat čtenářovu pozornost. 
11178225 19460921 18587966 20498769
20885687 22010859 18079576

Tichá voda břehy mele... 
Romantická zápletka se v knize objevila tiše a nebylo mi vůbec jasné, s kým nakonec Josie bude. Po dlouhé době konečně kniha, u které jsem nedokázala předpovědět konec. Mám ráda knížky, co se čtou svižně, mají lehkou zápletku, nečekané zvraty a nikdy netuším, o co půjde dál. Potrhaná křídla mají všechno. 

Ruta Sepetys...
Ruta Sepetys se narodila v Michiganu a dnes žije se svou rodinou v Tennesse. Svou první knihu V šedých tónech se rozhodla napsat na počest statisíců lidí, kteří přišli o život za stalinské éry, a pohnuté osudy Liny a její rodiny získaly celosvětové uznání. V Potrhaných křídlech barvitě líčí atmosféru padesátých let New Orleans, ale nepodlehla jejímu kouzlu natolik, aby zastínila příběh Josie a lidí okolo ní. Postavy, s kterými se zde setkáte, nejsou loutky, ale živoucí bytosti, kterým uvěříte každé nadechnutí. Svou druhou knihou dokázala Ruta Sepetys spisovatelsky vyspět a právem se zařadila mezi významné autory současnosti. 

Moje hodnocení....
Na knize se mi líbilo úplně všechno a hlavní zápletku jsem autorce sežrala i s navijákem. Jednoduše řečeno Potrhaná křídla je knížka, které donutí zamyslet se nad tím, co všechno je v životě důležité. Možná bych brala pokračování, jelikož mi v hlavě zůstalo pár zásadních otázek, na které chci odpovědi. To byl nejspíš autorčin úmysl. 

Plusy
ü  originalita
ü  zápletka
ü  děj
ü  akce
ü  lehkost
ü  nepředvídatelnost
ü  úžasná obálka
ü  Happy ending 

Mínusy
- žádné 

Zdroje:

• • • • • 

Název: Potrhaná křídla 
Série: ---
Díl: ---
Autor: Ruta Sepetys 
Nakladatelství: CooBoo
Rok vydání: 2014 
Počet stran: 296
GD: 4.06 
Anotace:  
Potrhaná křídlaNew Orleans padesátých let – zábava, saxofony, intriky i černá ruka mafie. Josie Moraineová přišla do města „velké pohody“ s matkou. S matkou, která jí slibovala panenku, když bude hodná, ale nikdy si na to pak nevzpomněla, s matkou, která byla prostitutkou a milovala drahé šperky, s matkou, která se o ni neuměla a možná ani nechtěla postarat. Josie se ale dokázala postavit na vlastní nohy a má hlavu plnou snů. Dokáže si je však splnit? Dokáže se vymanit z bahna Čtvrti, které se ji snaží stáhnout dolů? A dokáže se vyrovnat s lidskými slabostmi, zradami a křivdami a poznat, kde je pravda?

Od autorky světově uznávaného románu V šedých tónech další kniha, která vás nenechá chladnými, s postavami, které vám budou ožívat před očima. Ruta Sepetysová svou druhou knihou dokázala spisovatelsky vyspět a právem se zařadila mezi významné autory současnosti.

2 komentáře:

  1. Krásná recenze. Tuto knihu bych si chtěla přečíst. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Na tuto knihu mám také spadeno, ale moje pěněženka už teď pláče nad vší tou útratou :-(

    OdpovědětVymazat

Pokud se Vám článek líbil, napište mi to! Jsem ráda za jakoukoliv zpětnou vazbu, i tu negativní.