neděle 7. května 2017

NOVÉ POMPEJE | Co když se Vám minulost vymkne z rukou?



V závodech o kontrolu nad obnovitelnými zdroji energie se jedna z obřích energetických společností dostane ke kontroverzní technologii, jejíž podstatou je schopnost přenášet hmotu z daleké minulosti. Jejím největším tajemstvím se stanou Nové Pompeje, replika starověkého města plná Římanů, kteří byli těsně před výbuchem sopky přeneseni v čase. 

Kniha Nové Pompeje mě zaujala nejvíce svou obálkou - heslem "Nesuď knihu podle obalu" jsem se ani trochu neřídila, protože jsem si umanula, že si právě na tomto základě knihu přečtu. Trochu mě překvapilo, když jsem si četla zahraniční recenze, ve kterých jsem se dozvěděla, že kniha se buďto velmi líbila, anebo nesklidila mnoho úspěchu. Byla jsem zvědavá, co mi kniha nabídne a jak si vychutnám tento trochu netradiční příběh o cestování v čase.

Lidé z letu 391 byli zachráněni.“ – co byste si asi tak pomysleli, kdyby takové šílené titulky vyšly v novinách? Co kdyby byli zachráněni lidé, kteří zemřeli před třiceti lety a byli přeneseni do současnosti? Společnost NovusParticles je schopna všeho. Přenášením hmoty z minulosti do současnosti vytváří elektrickou energii, není tento zdroj k pokukání? Avšak časová osa je velmi křehká, stačí jedna chyba a dějinný sled událostí se může drasticky změnit. Přenášení lidí, kteří by někomu chyběli, je tedy naprosto vyloučené. Chce to lidi, kteří zahynuli, ale jejich těla nebyla nikdy nalezena. Co takhle třeba lidé, které pohřbil výbuch sopky Vesuv? NovusParticles odstartovala zcela nový projekt, jehož cílem není ani tak získání energie, ale výzkum života v římském městě a export římských produktů. Na všem se dá vydělat, no ne?

Nick Hougton se dostane díky svému příteli Ronniemu do styku s vedením této společnosti a je mu nabídnuta pozice konzultanta pro projekt Nové Pompeje. Jeho kamarád stál za nepovedenou akcí proti této společnosti a Nick byl u toho - ale namísto vězení se mu dostalo nabídky, o jaké by se mu nikdy nesnilo. Kvůli svému otci se trochu bál kývnout, ale příležitosti jako je tato do klína jen tak nepadají. Nové Pompeje jsou replikou těch z roku 79. Pompejané jsou pro NovusParticles pouhými loutkami, se kterými se dobře manipuluje.

Nick se měl stát pomocníkem jistého doktora Samsona, který před jeho příletem zmizel - podle vedení odešel. Byla to první věc, která Nickovi trkla do očí. V nově vystavěné replice města Pompeje se nacházeli přeživší, jež věřili, že Nick a ostatní jsou prostředníky božského císaře Augustuse, který je zachránil před smrtí. Nick se s nimi sblíží, začne pozorovat jejich zvyky a srovnávat to s tím, co kdy četl. Chce se dozvědět více o jejich kultuře a víře, což lidem nezůstane skryto. Začínají se mu svěřovat se svými pochybnostmi o celém městě a jejich záchraně. Opravdu za jejich záchranou stojí bohové? Římané nepředstavovali hrozbu – ale nejsou to jen pouhé loutky, mají oči a uši. A zvědavým lidem nikdy nezůstane nic utajeno.

V knize se objevuje mnoho postav, avšak těmi ústředními je především Nick a Kirsten, jejíž kapitoly mě ze začátku vyváděly trochu z míry. Kirsten je totiž duch, dalo by se říci (musíte si přečíst knihu, abyste se to dozvěděli, co je vlastně zač!) a její minulost je spojena s jedním ze tří hlavních představitelů společnosti NovusParticles. McMahon,Whelan a Arlen. Spojuje je minulost, o které se nemluví, protože by nepřinesla nic dobrého.

Nick se zašklebil. „Pompeje obývaly tisíce lidí,“ řekl. „A v jejich okolí žilo ještě více dalších. Ale je doloženo, jen několik stovek těl. Většina jejich obyvatel nejspíše uprchla během dní předcházejících erupci.“
„Opravdu?“ otázal se McMahon. Nenamáhal se ani tím, aby zvedl hlavu a soustředil se na jídlo. „Anebo je někdo přenesl sem? Tento vědecký ráj už stojí. A funguje.“
str. 50

Jak bych knihu Nové Pompeje popsala? Určitě jako velmi originální a zajímavou knihu se strhující zápletkou. I když jsem měla ze začátku trochu problém se dostat do příběhu, sžila jsem se s hlavní postavou Nickem a užívala si celý napínavý příběh. Cestování časem vždy patřilo k věcem, o kterých jsem ráda četla a seriály či filmy s touto tématikou jsou mými oblíbenými. Daniel Godfrey má zajímavý styl psaní, který nesedne úplně každému, ale jakmile se dostanete do příběhu, nebudete schopni knihu odložit ani na minutu.

Daniel Godfrey vystudoval geografii na Emmanuel College v Cambridgi a vlastní titul doktor věd v oboru dopravního plánování. Píše a publikuje povídky v My Weekly a Writers' Forum a je vášnivým čtenářem žánru sci-fi a historické fiction. Jeho debutový thriller Nové Pompeje získal velkou pozornost a prestižní Financial Times jej zařadily mezi nejlepší knihy roku 2016. V roce 2017 vyjde jeho druhá kniha Empire of Time. Žije v Derbyshire.

Náš český překlad se rozhodně může pyšnit krásnou obálkou. Je až neuvěřitelné, jak moc se designéři drželi původní obálky, ale přesto ji vytvořil stokrát pěknější. Myslím si, že přesýpací hodiny skvěle znázorňují děj knihy; dole je sopka Vesuv, jakožto minulost a nahoře pohled na moderní osvětlené město. A mlha kolem tomu dodává šťávu. Takže za mě palec nahoru, obálka se rozhodně povedla!

Komu bych knihu doporučila? Všem fanouškům sci-fi žánru. Líbilo se mi, jak autor všechno hezky propojil, takže místo jakýchsi blábolů se dočkáte i trochu té fyziky a vědy. Dalším aspektem, který by Vás mohl nalákat, je nepředvídatelnost. Mnohdy jsem si říkala, že nadcházející událost je jasná jako facka, ale autor mi pokaždé vytřel zrak a dokázal, jak moc jsem se mýlila.

Sečteno a podtrženo; kniha Nové Pompeje ve mne zanechala trochu rozporuplné pocity, jenže ne kvůli tomu, jak se mi líbila, nýbrž proto, že potřebuji vědět, co se stane dál. Autor ví, jak nechat otevřený konec a nalákat čtenáře na pokračování. Kniha se mi velmi líbila, čtení jsem si užívala od začátku do konce a se zatajeným dechem obracela jednu stranu po druhé. Ode mne si Nové Pompeje odnášejí 4,5 hvězdičky za nápaditost a skvěle vykreslený příběh o - jak už jsem se zmínila - netradičním cestováním časem. 

Za poskytnutí knihy na recenzi děkuji nakladatelství Omega.
Nové Pompeje si můžete zakoupit zde

0 komentářů:

Okomentovat

Pokud se Vám článek líbil, napište mi to! Jsem ráda za jakoukoliv zpětnou vazbu, i tu negativní.