úterý 2. května 2017

PANICOVÉ | Jamie Fraser v akci


Goodreads 3.95 | Databáze knih 80% | ČBDB 60%

Jamie truchlí nad smrtí svého otce a navíc je vážně zraněn a v rukou Angličanů. Prchá s žoldáky do Francie a na venkově se setkává se svým starým přítelem Ianem Murraym. Oba se zotavují a mají dobrý důvod, aby se nevraceli do Skotska. A oba jsou ještě panicové, i když měli spoustu možností, jak o něj přijít s dámami lehkých mravů. 

Ale Jamieho touha ho přivádí do nebezpečí, to když osud oba mladé muže zavane do služby židovského doktora Hasdiho, který je najme jako doprovod dvou drahocenných pokladů na cestě do Paříže. Jedním z nich je stará Tóra a druhým lékařova krásná dcera Rebeka, jejíž sňatek je již domluvený. Oba – Jamie a Ian – jsou sice upozorněni, že jde o budoucí nevěstu, ale určitě by byli mnohem opatrnější, kdyby měli tušení, pro koho opravdu pracují... 

Fanoušci Cizinky, tedy i já, jistě ocení příběh o Jamiem - ještě před tím, než poznal Claire. Dost jsem se těšila na návrat do světa Diany Gabaldon, o to více jsem byla překvapená, že povídka Panicové neměla ani sto stran. I když jsem tímto faktem byla trochu zklamaná, tak či tak jsem se s chutí pustila do knihy a byla zvědavá, co si pro nás autorka tentokrát připravila. 

Jamie unikl z Anglie na Francozský venkov, protože se nemohl vrátit domů. Ne po tom, co mu udělal kapitán Randall a už vůbec ne po tom, co udělal jeho sestře. Na zádech má zanechanou vzpomínku nejen na kapitána Randalla, ale i na otce, který zemřel, když spatřil, jak je Jamie bičován. Ať už tento akt byl nemilosrdný jakkoliv, Jamie se musí postavit na nohy a začít žít - Ian, jeho přítel, je ochoten mu pomoci, ale jak se říká, bez práce nejsou koláče. Jamieho čeká dobrodružství, které nezahrnuje pouze boje, ale i poznávání toho, co je to býti mužem. 

Panice jsem přečetla jedním dechem a rozhodně bych je popsala jako velmi čtivou a napínavou povídku, ve které si každý najde svoje. James Alexander Malcolm MacKenzie Fraser - jméno, které si každý zapamatuje. Jamie se řadí k mým nejoblíbenějším knižním hrdinům, možná i proto se mi kniha tolik líbila. Pokud jste ještě nečetli Cizinku, zbytek knihy Panicové je právě ukázkou z prvního dílu - takže zjistíte, o co všechno přicházíte!

Diana Jean Gabaldon Watkins se narodila v Arizoně. Otec byl Američan mexického původu, matčiny kořeny sahaly do Anglie. Vystudovala zoologii, mořskou biologii a behaviorální ekologii. Po studiích pracovala na Arizonské univerzitě a v roce 1984 založila významný vědecký čtvrtletník Science Software Quarterly.S literaturou začala o čtyři roky později a rozhodla se pro historickou tématiku okořeněnou dávkou fantasy. Na začátku psala proto, aby si dokázala, že to zvládne, ale když výsledek ukázala známým, přesvědčili ji, že by svůj příběh měla publikovat. Debutovala knihou Cizinka, která se pak stala první částí velmi oblíbené série, jež má již devět svazků. 

Blonďatý útočník se poklonil. "Pierre Robert Heriveaux d'Anton, vimkomt Beamont, z milosti Boží. A vy, pánové?"
"James Alexander Malcolm MacKenzie Fraser," představil se Jamie v pokusu vyrovnat se uhlazeným způsobům svého protivníka. Pouze Ian si mohl povšimnout nepatrného zaváhání či mírného zachvění, když dodal: "Zemn z Broch Tuarach."
"Ian Alastair Robert MacLeon Murray," přidal se Ian, stroze přikývl a narovnal ramena. "Jeho...hm... zemanům pomocník." 
str. 65 

Myslím si, že autorka odvedla dobrou práci. Představila nám mladého Jamieho, který se ještě musí mnohému naučit, než nám bude představen jako skvělý a věrný bojovník, jenž potkáváme v Cizince. Co se Iana týká, mnohdy jsem si myslela, že on je mladší než Jamie, ale bylo tomu právě naopak. Jako hlavní protagonisty jsem si je oblíbila - ostatní postavy byly sice dobře vykreslené, ale za tu krátkou dobu jsem si k nim nevytvořila žádný vztah. 

Obálka se tentokrát dle mého moc nepovedla - designéři se měli držet hesla "V jednoduchosti je krása", protože z tolika nápisů jde člověku hlava kolem. Ale na druhou stranu jsem ráda, že na obálku nedali fotografie ze seriálu, i když jsem fanynka jak knihy, tak i seriálu, nemám ráda filmové/seriálové obálky. 

Sečteno a podtrženo; Panicové jsou milou povídkou na jedno odpoledne. Určitě se u ní nebudete nudit a strávíte chvíli ve společnosti Jamieho Frasera. Zatím jsem četla pouze první díl Cizinky, ale autorka mě utvrdila v tom, že chci v sérii pokračovat. Její styl psaní je čtivý, díky čemuž se čtenář rychle vžije do příběhu a než se vzpamatuje, otáčí poslední stranu knihy. Ode mne si Panicové odnášejí 3,5 hvězdičky. 

Za poskytnutí knihy na recenzi děkuji nakladatelství Omega
Knihu Panicové si můžete zakoupit zde. 

Výsledek obrázku pro nakladatelství omega

2 komentáře:

  1. Skvělá recenze :) Knihu jsem právě dočetla :) Jsem trochu rozladěná, čekala jsem více a hlavně delší příběh :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. Také jsem čekala trochu víc, ale i tak jsem si čtení užila :))

      Vymazat

Pokud se Vám článek líbil, napište mi to! Jsem ráda za jakoukoliv zpětnou vazbu, i tu negativní.