pondělí 7. března 2022

Strážce ztracených měst | Polaris

Goodreads 4.60 | Databáze knih 90 % | ČBDB 95 %

RECENZE MŮŽE OBSAHOVAT SPOILERY NA PŘEDCHOZÍ DÍLY

Sophie a její parta se po důležité misi vrací zpět domů a na Foxfireskou akademii. Odchod jednoho z nich k Nespatřeným zapříčinil mezi kamarády napětí a nejistotu, zda si mohou ještě důvěřovat. Rada je zaměstnána hrozbou války a když se objeví informace o hrůzném projektu zvaném Iniciativa Polaris, nebezpečí ještě narůstá. Sophie, Biana, Fitz a Dex se společně s Černou labutí snaží rozklíčovat tajemný symbol související s Nespatřenými. Jenže ti, provázeni chaosem a zlobou, se zdají být vždy o krok napřed. Podaří se elfům vrátit zpět do Ztracených měst klid a mír a zastavit Iniciativu Polaris dřív, než dojdou její děsivé plány završení?

Na pátý díl ze série Strážce ztracených měst jsem se těšila jako malá. Vydavatelství Ocelot nás nenechalo čekat dlouho a měsíc po přečtení čtvrtého dílu (recenze zde) se moje knihovnička pyšnila dalším dílem a další překrásnou obálkou. Shannon Messenger si od prvního dílu udržela vysokou laťku a musím uznat, že se s každým dílem zvyšovala - nevyjímaje pátého dílu. I přes to, že se po většinu času snažím psát "spoiler free" recenze, u pátého dílu se bohužel nevyhnu nastínění děje z předchozích knih. Pokud jste sérii ještě nečetli, ráda bych Vás odkázala na mou recenzi prvního či druhého dílu, které Vám lépe přiblíží začátek celé série. S čistým svědomím však mohu sérii z celého srdce doporučit. Ať už hledáte něco pro mladší nebo starší publikum, tato fantasy série ze soudku young adult Vás pohladí po duši a vykouzlí Vám úsměv ve tváři (pokud jste slabší povahy- stejně jako já - možná uroníte při čtení pár slz).

Nebyla stejnou dívkou jako vloni, která byla přesvědčena, že neúspěch u zkoušky na Foxfireské akademii znamenal konec světa. Od té doby byla unesena, prohlášena za mrtvou a vykázána ze Ztracených měst. (str. 14)

Po dobrodružství v předchozím díle, ve kterém Sophie jen tak tak unikla smrti, se ona a její parta kamarádů vrací na Foxfireskou akademii. Tedy až na jednoho člena. Keefe se přidal na stranu Nespatřených a zradil své kamarády - nebo to si alespoň Sophie myslela. Zatímco je válka elfů a orgů na spadnutí, Sophie se snaží zachovat klidnou hlavu, ale osud si pro ni opět připravil další překážky, které bude muset překonat. Nejednomu nebezpečí však nebude Sophie čelit sama, po boku ji budou stát věrní přátele, zejména Dex a Tam, ale i Biana a Fitz.

Sophie si od prvního dílu prošla nejedním "dobrodružstvím," které ji ohrozilo život. Avšak i přes to zůstává silná, zvídavá a hlavně hodná, vždy ve všech vidí jen to nejlepší. Z jejích kamarádů je mého srdce šampion Keefe, který mi minulý díl zlomil srdce. Upřímně si myslím, že místy mezi hlavními hrdiny byla - z mého pohledu - až hmatatelná chemie. Respektuji však autorčino rozhodnutí, že se této lince nevěnuje úplně do hloubky vzhledem k věku hrdinů. Dalším hrdinou, kterého jsem si moc oblíbila, je Tam. Jeho smysl pro humor mi velmi připomíná Keefeho.

Na obálce pátého dílu jsou vyobrazeny tři hlavní postavy v podobě Sophie, Tama a uprostřed je Dex. Pod recenzí jsou zobrazeny obálky dílů, které zatím vyšly. A já nemůžu jinak, než design celé série vychválit do nebe. Líbí se mi, že obálky vystihují nejen děj jednotlivých dílů, ale mají i jasně dané vzhledy jednotlivých postav - které má autorka na svých stránkách zveřejněné včetně popisu jednotlivých charakterů. Shannon Messenger vystudovala filmovou produkci na Univerzitě v Jižní Karolíně, avšak její vášní je zejména psaní knih pro děti. Včetně uznávané série Strážce ztracených měst, která má prozatím v originále vydaných 8 a plánovaných 10 dílů, má na svém kontě ještě série Sky fall, která má průměrné hodnocení na Goodreads 4.04 hvězdičky.

Šmouhy začaly postupně tmavnout, až se z nich zformoval zřetelný obrys. "
Páni," vydechl Fitz. Všichni ucouvli, aby si mohli tvar prohlédnout. "To je...?"
Sophie přikývla. "To je Polaris." (str. 131)

Sečteno a podtrženo; pátý díl s názvem Polaris si ode mě odnáší plný počet hvězdiček - stejně jako předchozí díl. Vždy, když už si myslím, že nás autorka nemá čím překvapit, vytáhne eso z rukávu a já nestačím koukat, co se to děje. Příběh Strážců ztracených měst má spád, žádný díl se neobejde bez překvapení a já se moc těším, co si pro náš autorka připraví dál. Už jen proto, že pátý díl nám nabídl takový cliffhanger, že bych si nejraději vyspoilerovala, co se bude dít dál. Ale určitě to vydržím a počkám si, až vydavatelství Ocelot připraví další díl!

Za poskytnutí knihy na recenzi děkuji internetovému knihkupectví Megaknihy.cz. Polaris si můžete zakoupit zde