pátek 24. dubna 2015

RC recenze: Manolito Brejloun - Chudák Manolito

chudak_manolito_3D
Chudák Manolito
Manolito Brejloun #2
Elvira Lindo
Omega
Goodreads 3.78

Manolito Brejloun učaroval malým i velkým čtenářům u nás i po celé Evropě. Nyní se desetiletý rošťák vrací v novém příběhu. Druhý díl, plný zábavných příhod připomínajících nesmrtelné Mikulášovy patálie, se jmenuje Chudák Manolito. A je na co se těšit. Opět se setkáme s Manolitem a jeho svéráznou rodinkou. S chlapcovými kamarády a spolužáky znovu prožijeme nejednu zajímavou situaci. Ve vedlejších rolích nás čeká pančelka Asunción alias Teta Melitona, všetečná sousedka Luisa s fenkou Boni či Manolitův kmotr. Mladý hoch zažívá řadu dobrodružství a ztřeštěností přiměřených svému věku. Kniha potěší i dojme chlapcovou upřímností a zároveň pobaví díky jeho neopakovatelnému smyslu pro humor. Chudák Manolito je druhé volné pokračování osmidílného španělského bestselleru o chlapci Manolitu Brejlounovi. Jsou to skvělé příběhy, ve kterých si na své přijdou mladší i starší čtenáři. Zároveň v sobě skrývají něco víc než jen pobavení. Jemnou a vtipnou formou nám připomínají, že je dobré se ponaučit z vlastních chyb. A to by měli vědět všichni - bez ohledu na věk. Čeká vás odhalení tajemství životní pravdy, dozvíte se jak funguje efekt mancebo nebo proč je Manolito chudák a čtvrť Carabanchel posledním útočištěm Želv Ninja. 
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •

Na druhý díl Manolita jsem se opravdu těšila - a měla jsem na co. Jak sám Manolito říká, z jeho života by se mohla stát encyklopedie, příhod na to má dost. 

Manolito lítá z jednoho problému do druhého. Nejdřív je to krádež v obchodě - protože odnášet si věci zadarmo je cool - a potom držení cigarety, kterou vlastně ani nekouřil, ale to mu samo sebou nikdo nevěřil. Jeho rodiče, zejména máma mu dá ořecha a zakážou mu televizi. Manolito se však né a né poučit. 

Blbeček, Manolitův mladší bratr, je pořád stejný a cokoliv udělá, vždycky je to Manolitova chyba. Například když rozbili lahvičku s medicínou a namísto toho Manolito smíchal mléko, cukr a jahodovou marmeládu. I když po tom Blbečka neškrábalo v krku, bolelo ho břicho. 


Přestože jsou Blbečkovi čtyři, pořád spí v kolíbce. Spí v kolíbce a má dudlíka. Je tak velkej, že mu špryclema koukaj nohy. Vypadá jako obrovský mimino. Občas se mi o něm zdají noční můry. 

S Manolitem se opravdu nejde nudit. Jeho geniální nápady mu musím nechat, protože ani mě by nikdy nic takového nenapadlo. Druhý díl se mi líbil o dost víc než ten první a hlavně jsem se u něj řezala smíchy. 

Elvira Lindo vystudovala v Madridu žurnalistiku. Později pracovala v rozhlase i televizi jako hlasatelka, herečka a také jako autorka scénářů. Dnes z New Yorku pravidelně spolupracuje s nejvýznamnějším španělským deníkem El País. Svět ji zná hlavně jako autorku dětských příběhů o Manolito Brejlounovi, které byly vydány již ve více než dvaceti zemích a dočkaly se i seriálového a filmového zpracování. Kromě Manolita, dětské série o velmi zlobivé holčičce Olivii a několika dalších příběhů pro malé čtenáře, napsala i pět románů pro dospělé.

Grafické zpracování knihy se mi líbí a naše česká verze obálky patří rozhodně k těm nejlepším. Ilustrace od Emilia Urberuaga jsou taktéž povedená a skvěle tak doplňují příběh.

Pobre Manolito (Manolito Gafotas, #2) Pobre Manolito Manolito Four-Eyes: The 2nd Volume of the Great Encyclopedia of My Life
Pobre Manolito (Manolito Gafotas, #2) سوپر مانولیتو chudak_manolito_3D

Komu bych Manolita doporučila? Rozhodně mladším čtenářům, co se rádi pobaví, ale i teenagerům jako jsem já a dokonce i dospělákům, kteří se rádi vracejí do svých mladých let, kdy četli Mikulášovi patálie. Myslím si, že každý najde v téhle knize něco, co se mu bude líbit. 

Nadchlo ho to. Ještě že tak, je to fakt náročný dítě. Ale já jsem si nebyl tak jistej. Obával jsem se, že se vyskytnou jiný osoby, které originalitu střihu neoceněj. Ty osoby, kterejch jsem se obával, nás očekávaly u vchodu do baráku. Byli to... naši. 
Máma zůstala stát s otevřenou pusou. Blbeček se otočil, zatahal si za ocásek a prohlásil. 
"Chlapeček není plešatej, chlapeček hezkej."

Mně osobně se druhý díl líbil mnohem víc než první. Manolito nikdy neomrzí a ráda se k jeho knížkám budu vracet, protože vím, že mi zaručeně zlepší náladu a budu se u nich křenit jak blázen. Elvira Lindo je skvělá autorka, knihu Chudák Manolito nemůžu ohodnotit jinak než-li pěti hvězdičkami. 

!Za poskytnutí knihy na recenzi děkuji nakladatelství Omega. Knihu si můžete zakoupit zde nebo na Knihy Dobrovský


0 komentářů:

Okomentovat

Pokud se Vám článek líbil, napište mi to! Jsem ráda za jakoukoliv zpětnou vazbu, i tu negativní.