čtvrtek 1. srpna 2019

Ku-klux-klan | Tady bydlí láska



"Když se do bílé polevy dostane byť jen jedna kapička jiné barvy, už nkdy nebude sněhobílá. S lidmi je to stejné." Takto učí královna Ku-klux-klanu malé děti, jak správně připravit vánoční dort. 
Co je to vlastně Ku-klux-klan a jak je vůbec možné, že myšlenky nepatřící do 21. století jsou stále živé a v rozkvětu? Děsivé obrazy hořících pochodní a bílých hábitů totiž nepocházejí ze středověku, jsou poselstvím dneška. 
Odpověď hledá polská reportérka Katarzyna Surmiak-Domanská přímo na sjezdu Ku-klux-klanu ve státě Arkansas, kde tuhle extremistickou organizaci prozkupamla zblízka. Porotože právě tady se tahle "bílá organizace" před sto padesáti lety zrodila, tady vycházely pohlednice připomínající lynče Afroameričanů a tady i dnes můžete v lesích potkat postavy s pochodněmi zahalené do bílých kukel. 

O nakladatelství Absynt jsem již v minulosti slyšela, avšak jsem mu nevěnovala dostatek pozornosti. Reportážní literaturu jsem ještě nečetla a tudíž jsem nevěděla, o co přicházím. Ku-klux-klan jsem si vybrala ze zvědavosti - nejenže jsem o tomto tématu moc nevěděla, ale zajímalo mě, zdali se též zařadím mezi fanoušky prokletých reportérů. Autorka mě mile překvapila, její styl psaní mi sedl a nasadila dosti vysokou laťku ostatním "absyntovkám." Rozhodně to není moje poslední kniha ze soudku reportážní literatury. 

Kniha je psána velmi čtivě, nicméně to není něco, co byste přečetli na jeden zátah. Nebo pro mě alespoň nebylo. Ke knize jsem se vracela na etapy, mnoho věcí mě šokovalo a hlavně jsem byla znechucena mentalitou lidí, kteří se dobrovolně přidali ke Ku-klux-klanu. Šikana "černochů"? Ano, ale i mnoho horšího, vraždy, za které nebyl nikdo odsouzen, spálené kostely, strach, utěsňování, vyhrožování, násilné činy. Přiznávám se, že i když jsem věděla, že něco takového existovalo, potažmo existuje, nikdy jsem se o to nezajímala do hloubky a hlavně jsem na to nenarazila ani v dějepisu na základní či střední škole.

"Všechny lidské rasy kromě bílé rasy musí na této planetě vyhynout. Musíme vyloučit ze hry amatérské šestiřadé rasy, pokud chceme, aby rozhodující zápas o přežití měl svou úroveň," tato vět pochází z Billyho rozhovoru pro rádio Blood & Hoour z roku 2005.
Autorka se vydává na setkání členů Ku-klux klan do Arkansasu. Je velmi překvapená, že jakožto evropanka se slovanskou krví je velmi vítána. Má možnost mluvit s lidmi, kteří se stali členy dobrovolně z vlastní vůle nebo v této idee vyrůstali a jsou členy již od útlého dětství díky svým rodičům. V knize se střídají pasáže o historii KKK, rozhovory s nynějšími členy a její názory. Je pravda, že dnešní klan nevypadá jako ten před sto lety, kdy se mnoho věcí dalo lehce "zamést pod kobereček", ale už jen to, že stále existuje, je celkem děsivé. Harrison, městečko ve kterém se koná setkání, je nazýváno bílým městem. Ne všichni obyvatelé jsou členem klanu, mnoho lidí do města pouze dojíždí za prací, protože v něm nechtějí bydlet. KKK si i od "bílých křesťanů" odnáší negativní kritiku a pro ostatní rasy je to výstraha, aby se do Harrisonu nestěhovali. Zaujal mě příběh jistého učitele na místní škole, který o sobě řekl, že je ateista, nemá žádnou víru... i když byl do té doby nepovšimnut, od té chvíle se mu začaly dít nepěkné věci. 

Kararzyna Surmiak-Domanská je polská reportérka a spisovatelka. Absolvovala romanistiku na Varšavské univerzitě. Od roku 1995 spolupracuje s deníkem Gazeta Wyborcza, v němž publikuje především reportáže, ve kterých se nevyhýbá ani kontroverzním tématům týkajícím se sexuality: mnohé z jejích textů vypráví příběhy transvestitů, transsexuálům či gayům a lesbických žen, kteří vychovávají děti. Zajímá se také o příběhy sexuálních násilníků, pedofilů či polských nacionalistů. Její kniha KKK je čtvrtou reportážní sbírkou a v roce 2015 za ni byla nominována na Cenu Ryszarda Kapuscinského za literární reportáž a rovněž na prestižní polskou literární cenu Nike. (zdroj: KKK.Tady bydlí láska) 

Jedno velké wow. Pokud vás zajímají knihy z edice prokletých reportérů, rozhodně doporučuji KKK. Možná to není čtení pro každého, ale rozhodně tento námět rozšíří Vaše obzory a hlavně se dozvíte, co všechno se ve světě dělo - A STÁLE DĚJE, jen se o tom nemluví. Popravdě konečně chápu význam slova rasismus. Ne že bych jej předtím nevěděla, avšak nyní to vidím úplně jinak. Ano, dnešní svět je velmi "laskavý" vůči všem rasám, v mnoho státech mohou dodržovat své tradice, mít své náboženství - a lidé si na to začínají zvykat. Jenže existují i tací, kteří jsou proti tomu. KKK není pouze proti ostatním rasám, ale i náboženstvím. Takže pokud jste bílý křesťan, všechno je oukej. 


"Úpadek je nevyhnutelný?"
"Ano. A přijde rychleji, než si myslíme. Proto je tak důležité chránit to, co je nejcennější. Čistotou. Moje děti vědí, že kdyby někdy pošpinily rasu, přestaly by být mými dětmi."
"To znamená, že bys jim udělal co?"
"Zřekl bych se jich." Shawn pokrčí rameny a kroutí hlavou na znamení, že o této věci se nediskutuje. 
Obálka je jednoduchá; i tak dokáže zaujmout. Líbí se mi styl, v jaké jsou knihy z této edice vydávány, samozřejmě je budu i nadále vyhledávat kvůli jejich obsahu (ale v knihovničce budou vypadat skvěle, co si budeme nalhávat). Knihu přeložila z polštiny Jarmila Horáková, které bych tímto chtěla poděkovat za skvěle odvedenou práci, při čtení jsem nenarazila na nic, co by mi vadilo, naopak se mi líbilo, jak mnohdy ponechala anglická oslovení a slovíčka. 

Rozhodla jsem se, že knihu Ku-klux-klan nebudu hodnotit hvězdičkami. Vřele ji doporučuji všem, které námět oslovit, nicméně vše, co se mi na knize "líbilo" jsem již vyzdvihla. Nebojte se občas sáhnout po něčem novém, třeba vás to jako mě překvapí a zjistíte, jak náramně dobře se Vám to čte.  

Za poskytnutí knihy na recenzi děkuji internetovému knihkupectví Megaknihy.cz
Ku-klux-klan si můžete zakoupit zde



Pokud Vás téma KKK zaujalo a chcete se dozvědět více o tom, jak klan vznikl, kdo je jeho členem, jak funguje v dnešní společnsti... přečtěte si knihu. Na většinu Vašich dotazů odpoví a svého rozhodnutí nebudete litovat. 

0 komentářů:

Okomentovat

Pokud se Vám článek líbil, napište mi to! Jsem ráda za jakoukoliv zpětnou vazbu, i tu negativní.