neděle 21. ledna 2018

Manolito a blbeček | Elvira Lindo



Proslulý chlapec ze Španělska vydal další knihu o svém každodenním životě. Tentokrát na něj čekaly nové životní nástrahy a dobrodružství. Elvira Lindo má neskutečně čtivý styl psaní, a i když už jsem z dětských knih vyrostla, ráda si přečtu všechny encyklopedie o Manolitovi a jeho rodině. Šestý díl nese název Manolito a Blbeček, malého brášku jsem měla vždy ráda - a když už je v názvu, určitě se můžu těšit na jeho zapojení ve všech výpravách a lumpárnách. 

Manolitovo knihy jsou vydávány po celém světě a tak není divu, že na ni narazil v knihkupectví. Avšak se divil, že jakožto chlapec, o kterém tato kniha je, ji nemůže dostat zadarmo. Nesl to tak těžce, že mu ji nakonec děda musel pořídit. Dalším objevem byla dědovo operace s prostatou, kterou nesli špatně všichni. Maminka musí nechat Manolita s Blbečekem u své nejlepší kamarádky Luisy, aby mohla být u dědy. Luisa se svého úkolu zhostila jak se patří, jenže pokud jde o Manolita, tak i z pouhé návštěvy nákupního centra se může stát zážitek na celý život.

"Chlapečkova podložka," prohlásil.
"Takže se hodláš po dobu mé nepřítomnosti vyčůrat do mé postele?" otázal se ho děda.
"Jo, chlapeček hodlá čůrat,"
"Takovej je zkrátka blbeček: správně drzý dítě a zcela bez komplexů."
str. 25 
Líbí se mi, že kniha není psaná zcela ve spisovném jazyce. Autorka jej přizpůsobila mládeži, tudíž se setkáte i s běžnými hovorovými výrazy, jež jsou dětem o něco bližší. Za překlad děkuji PhDr. Evě Šaškové, která má na starosti překlad celé série. Dalším pěkným detailem jsou ilustrace. I když jich v knize moc není, dokáží čtenářovi zpestřit celý příběh. 

Nakladatelství Omega mám ráda zejména kvůli atraktivním obálkám, které vždy zaujmou na první pohled. Oproti originálním obálkám má náš český Manolito navrch. Obálku má na svědomí Jiří Miňovský, kterému velmi děkuji za skvěle odvedený kus práce. 

Elvira Lindo vystudovala v Madridu žurnalistiku. Později pracovala v rozhlase i televizi jako hlasatelka, herečka a také jako autorka scénářů. Dnes z New Yorku pravidelně spolupracuje s nejvýznamnějším španělským deníkem El País. Svět ji zná hlavně jako autorku dětských příběhů o Manolito Brejlounovi, které byly vydány již ve více než dvaceti zemích a dočkaly se i seriálového a filmového zpracování. Kromě Manolita, dětské série o velmi zlobivé holčičce Olivii a několika dalších příběhů pro malé čtenáře, napsala i pět románů pro dospělé.
"Dej mi je, abych nebyl tak smutnej." "Ty ti dát nemůžu, to jsou moje hodinky za první přijímání," řekl jsem mu na to. "A kněz tě nenaučil, že chudejm se mají dávat almužny?" "Jo, ale ne hodinky. Hodinky jsou moje." 
Pokud hledáte knihu pro své děti či se sami chcete alespoň na chvilku vrátit do svých dětských let, Manolito je tou správnou volbou. Neříkám to poprvé, ale přirovnala bych tohoto španělského chlapce k Mikulášovi, kterého známe všichni už ze základních škol. Manolito žije ve stínu svého mladšího brášky Blbečka a zajisté není jediným dítětem, jež se cítí nedoceněný. Ti, co mají mladší sourozence, se vžijí do role devítiletého chlapce a prožijí s ním nespočet lumpáren a dobrodružných akcí. 

Sečteno a podtrženo, série o španělském chlapci mi přirostla k srdci. Elvira Lindo má čtivý styl psaní a každý díl mě zatím bavil, proto jsem zvědavá na další pokračování, kterého se doufejme dočkáme velmi brzo. Manolito a blbeček je kniha na jedno odpoledne, skvěle se u ní odreagujete a vypnete. Ode mne si odnáší 4 hvězdičky.  

Za poskytutí knihy na recenzi děkuji nakladatelství Omega.
Manolito a blbeček si můžete zakoupit zde.

0 komentářů:

Okomentovat

Pokud se Vám článek líbil, napište mi to! Jsem ráda za jakoukoliv zpětnou vazbu, i tu negativní.