úterý 23. prosince 2014

RC recenze: Dva roky prázdnin - Jules Verne


Pro patnáct chlapců, z nichž nejmladšímu bylo osm a nejstaršímu patnáct let, to měla být jen příjemná a bezpečná prázdninová plavba kolem Nového Zélandu. Jenže díky souhře nešťastných událostí jejich jachtu bez zkušené posádky bouře zahnala až k opuštěnému ostrovu, kde ztroskotali. Dokážou si obyčejní hoši z města poradit v naprosto nepříznivých podmínkách? Dva roky prázdnin je jeden z nejznámějších dobrodružných románů Julesa Verna. Příběh inspiroval mnoho dalších spisovatelů a stal se také předlohou pro několik filmů a seriálů. Kniha patří do unikátní kolekce verneovek, kterou edice Omega pro své čtenáře nachystala.

Chtěli byste zažít dobrodružné prázdniny plné napětí? Tak si si rozhodně přečtěte Dva roky prázdnin. Prožijete nejedno dobrodružství, zkrátíte dlouhé chvíle a pobavíte se. Věřte mi, takovéhle prázdniny bychom chtěli prožít všichni, nehledě na věkovou kategorii. Jules Verne podal příběh svým čtenářům s jednoduchostí a elegancí, jen škoda, že děti dnešní doby už tolik dobrodružné knihy neocení. 

Výlet na jedny prázdniny se nečekaně prodlouží na dva roky. Patnáct chlapců je odkázáno na pospas divočině a musí se o svoje přežití postarat sami. Na svůj věk vědí mnoho užitečných věcí, které jim pomohou v boji o přežití. Jižní Pacifik je nemilosrdné místo, chlapci budou čelit mnoho nebezpečným věcem. 

Dva roky prázdnin je moje první kniha od Verna. Nikdy mě moc dobrodružné knížky o dětech bez dozoru nezajímaly, ale ukázalo se, že i tento žánr je mým šálkem čaje. Nové vydání od nakladatelství Omega jen tak nepřehlédnete, protože po grafické stránce je kniha dokonalá. Jsem ráda, že v knize ponechali i ilustrace, které zpříjemní čtení. 

Mým nejoblíbenějším hrdinou byl zajisté Moko. Pro někoho možná trochu nevýrazná postava, pro mě to byl hrdina číslo jedna. Svým přístupem k ostatním mi byl sympatický už od začátku. Nemůžu říct, že bych nějakou postavu neměla ráda, všechny jsem si oblíbila, ale jednoho oblíbence mít musím. 

Jules Verne se narodil v právnické rodině ve městě Nantes, i když dlouhou dobu kolovaly legendy, že ve skutečnosti pocházel z polského Plocka. Již od mládí toužil po dobrodružství, v jedenácti letech chtěl utéct z domova a dát se najmout jako plavčík na loď plující do Indie. Rodiče jeho plány překazili. Podle svých představ se snažili přesměrovat ho na právnickou dráhu. Jules se ale po studiích věnoval obchodům na burze a hlavně toužil uspět jako literát. Povedlo se mu to až po mnoha pokusech – to mu bylo už pětatřicet a úspěšná kniha se jmenovala Pět neděl v baloně. Rázem se z něj stal jeden z nejoblíbenějších francouzských autorů. Vydal více než padesát knih a do dnešních dnů je počítán mezi zakladatele vědeckofantastického žánru.

Komu bych knihu doporučila? Nemyslím si, že je tu vymezená věková kategorie, komu by se kniha líbila. Dva roky prázdnin je jedna z vernovek a rozhodně ji ocení jak starší, tak i mladší generace. V dnešní době sice letí spíš upíři, ale dobrodružná kniha plná napětí a akce se jen tak z našich srdcí nevytratí. 

Z knihy mám jednoznačně dobré pocity. Líbí se mi po grafické i obsahové stránce, a i když jsem ji četla delší dobu, všechny dobrodružství jsem prožívala jako jedna z hrdinek, úplně jsem se do příběhu ponořila. Hodnocení proto nebude překvapivé. Za mě plný počet hvězdiček! 


!Za poskytnutí knihy na recenzi děkuji nakladatelství OMEGA. Knihu si můžete zakoupit zde

2 komentáře:

  1. Skvělá recenze :) Dva roky prázdnin jsem sice nečetla, ale jiné verneovky se mi opravdu líbí.Nejlepší je asi Tajuplný ostrov, ten určitě vyzkoušej ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za pochvalu i doporučení! Po knize se poohlédnu :)

      Vymazat

Pokud se Vám článek líbil, napište mi to! Jsem ráda za jakoukoliv zpětnou vazbu, i tu negativní.