středa 25. října 2017

VE STÍNU ČERNÝCH PTÁKŮ | Věříte v nemožné?



Kniha Ve stínu černých ptáků se mi povalovala doma už nějaký ten pátek. Moc jsem se na ní těšila a byla zvědavá, co mi Cat Winters nabídne, avšak mi trvalo než jsem se  k ní dostala. Už jsem si nepamatovala anotaci, a tak jsem byla mile překvapena, kam mě příběh zavedl. Dočkala jsem se napětí, neznáma a chvilku jsem měla dokonce husinu. Pokud hledáte čtení na Halloween nebo jste příznivci lehce hororových příběhů, tato kniha je pro Vás jako dělaná!

Píše se rok 1918, nástrahy první světové války číhají na každém kroku, to si uvědomuje i šestnáctiletá Mary Shelley Blacková. Její otec byl zatčen, protože měl odlišné názory a její matka zahynule ještě před tím, než se tak stalo. Nyní se musí Mary postavit na nohy a jet za svou tetou do San Diega. Chřipka je další z nástrah, kterým musí čelit. Lidé chodí zahaleni v roušce a doufají, že nebudou dalšími na řadě. Jenže je to jedna z věcí, kterou nikdo nezastaví - Španělská dáma je nevyhnutelnou katastrofou.

Kolem nás zaječela další siréna. Smrťák mi dýchal za krk a rýpal do mě: Neztrácej ani vteřinu času. Jestli existuje něco, co chceš dodělat, když jsi ještě naživu, raději to udělej brzy. Já se blížím. 
V San Diegu žil i její kamarád a láska Stephan, ten se však rozhodl, že půjde na frontu. Jeho bratr Julius je momentálně zaměstnán ve svém vlastním studiu, kde fotografuje lidi s duchy jejich blízkých. Celou kariéru si postavil na kontroverzní fotce Mary Shelley, na které se vedle ní zjevil duch. To si všichni myslí. Stephan byl však toho názoru, že jeho bratr není ničím jiným, nežli podvodníkem. Julius chce pořídit ještě jednu její fotku - mohla by protestovat, to by se však mohla rozloučit s balíčkem, jež pro ni Stephan zanechal.

Situace je v San Diegu na tolik zoufalá, že se všichni skrývají pod rouškou a snaží se dělat všechno proto, aby nebyli nakaženi. Její teta Eva žije už delší dobu sama, a proto není divu, že je zakoukaná do Juliuse. Avšak kvůli tomu je její názor lehce zkreslený, vidí ho jen přes růžové brýle. Okolnosti, jako byla Stephenova smrt a Mary Shelley byla zasažena bleskem dali příběhu spád a vám nezbude nic jiného, než sedět s otevřenou pusou a čekat, co se nakonec stane.

Cat Winters se narodila a vyrostla v jižní Kalifornii, nedaleko Disneylandu což možná vysvětluje, proč má v oblibě zámky, kde straší, dávno minulé věky a fantaskní země. Vystudovala angličtinu a drama na Kalifornské univerzitě a posléze pracovala v knižní nakladatelství. Její prvotina, román Ve stínu černých ptáků, byl nominován na řadu literárních cen. Druhý román The Cure for Dreaming vyšel na podzim 2014. S manželem a dvěma dětmi žije v oregonském Portlandu a na plný úvazek se věnuje psaní knih.

Seděla jsem ve vlaku ve vlastní zemi, v roce, který vymyslel ďábel. 1918.
Nikdy jsem nebyla příznivcem hororového žánru, ale za to jsem si vždycky chtěla v období Halloweenu přečíst nějakou pořádně strašidelnou knihu. A letos jsem se k tomu konečně dostala. Ve stínu Černých ptáků jsem si vyhlídla už před nějakou obou, byla jsem fascinována obálkou s duchem a designem, který je doopravdy skvělý. Své volby nelituji. Dostalo se mi do ruky dílko se zajímavým námětem a velmi povedeným zpracováním. Pokud budu mít v budoucnu možnost přečíst si další autorčinu knihu, rozhodně jí využiji.

Obálka je totožná jako originální - velmi povedená a naprosto spjatá s příběhem knihy. Hlavní hrdinu si představuji jinak, než jak vypadá na obalu, ale s leteckými brýlemi a jejím vzhledem se do té mé představy skoro trefili. Černobílé fotografie dodávají příběhu na autentičnosti - i když se jedná a pouhou fikci. 

Komu bych knihu doporučila? Rozhodně všem příznivcům lehce hororových příběhů. Pokud však nemáte na horory žaludek, nebojte, i když se jedná o paranormální zjevení, kniha není nijak zvlášť děsivá. Je to spíš krutý příběh o kruté době,  jež je tou strašidelnou atmosférou dosti atypický. Čtení na dlouhý podzimní večer bych nemohla strávit jinak, než s Cat Winters.

"Nejsem nemocná, jsem jen unavená." Vyprostila jsem se zpod uklidňující paže toho muže a vykročila zpátky. "Děkuji. Musím jít. Než umřu, musím někomu pomoct. Moje matka nepřišla o život jen proto, aby poslala do světa holku, která je k ničemu. Musím být trochu platná."
Marry Shelley dobyla mé srdce. Jakožto knižní hrdinku jsem si ji velmi oblíbila a vždy sympatizovala s jejími názory. Doba za první světové války byla krutá a nelítostná. Lidé umírali v podstatě kvůli ničemu a mnoho mladých životů bylo zmařeno. Cat Winters si dobře pohrála s námětem a tu hrůzu roku 1918 popsala velmi věrohodně. Ode mne si kniha odnáší 4 hvězdiček. 

1 komentář:

Pokud se Vám článek líbil, napište mi to! Jsem ráda za jakoukoliv zpětnou vazbu, i tu negativní.