čtvrtek 16. února 2017

MAGNUS CHASE A BOHOVÉ ÁSGARDU | Prastarý meč

Špatně vybrán, špatně zabit…



O další Rickově knize jsem poslední dobou četla snad úplně všude. I když jsem se na Magnuse velmi těšila, trochu jsem se i bála. Měla jsem od knihy vysoká očekávání, ale zároveň jsem si byla jistá, že Percyho a Bohy Olympu už jen tak něco nepřežene. Rick nás tentokrát nalákal na severskou mytologii, odbočil od Zeuse a přešel k Ódinovi. Byla jsem vskutku zvědavá, jakých nových postav se dočkám, a zda-li bude kniha stejně tak napínavá a dobrá jako všechny Rickovi zbylé knihy.

Magnus Chase býval obyčejným chlapcem. Žil se svou matkou, a i když nikdy nepoznal otce, nestrádal. Jenže štěstí mu nevydrželo dlouho. Jeho matka byla zabita, a jelikož jedna z jejích posledních slov byla, ať se od svého strýčka drží dál, stal se z něj bezdomovec.  To slovo mnohé vyděsí, ale Magnus si na to zvykl. Nevadilo mu spát venku, vždy snášel zimu a vedro dobře. Jeho oblíbeným jídlem se stal falafel a narazil na dva podivné známé, kteří, jak se později dozvěděl, nejsou vůbec obyčejní.

"Přeješ si klíč k minibaru?"
"No-"
"Jistěže přeje," odpověděl Hundig za mě. "Chlapče, ten si vezmi. Budeš tu dlouho."
Měl jsem v puse pocit, jako bych cucal měď. "Jak dlouho?"
"Navždycky," odpověděl Helgi, "nebo alespoň do ragnaröku. Hundig tě teď odvede do pokoje. Užij si posmrtný život. Další!"
str. 61

Co kdyby vám někdo řekl, že jste polobůh a že vy jediní dokážete vylovit z řeky meč - který tam už pěknou řádku let leží? Magnus svému strýci nevěřil ani nos mezi očima, ale později si uvědomil, že mu mnoho věcí začíná dávat smysl. Meč na dně řeky doopravdy ležel, avšak nastal malý problém. Na scénu přichází Surt (zlé stvoření, které chce zničit všech devět světů a započít Ragnarök). Hearth a Blitz byli na Magnusovo straně, pomohli mu v boji s netvorem. I když Magnus našel otcův Meč Léta, stalo se mu to osudným- Surj ho porazil a Magnus se odebral do věčný lovišt (skoro).

Sam, Valkýra a dcera Lokiho, která odvádí statečné duše do Vallhaly, si vybrala Magnuse. Ale jak to všichni dobře znáte, nešlo to úplně po másle. Nejenže si hlavní Valkýra myslela, že je tam Magnus omylem, ale také Sam vyhodila. A tak započal Magnusův posmrtný život ve Vallhale. Zjistil, že jeho otcem je Frey, bůh jara a léta, slunce, deštné úrody, hojnosti a plodnosti, růstů a vitality a vládce Álfheimu. Magnus nalezl jeho meč, ale brzy jej zase ztratil. Hlavním úkolem bylo, aby se Surtovi nedostal do rukou. Jenže on si nebyl vůbec jistý, jestli netvora porazil nebo ne.

Blitz a Hearth nenechali Magnuse moc dlouho na pokoji, díky nim se dostal znovu do světa lidí, za pomoci nových přátel, co si ve Valhale našel. Teď před ním byl větší úkol. Najít meč, uvázat vlka a zastavit zkázu všech devíti světů. Po boku přátel, Heartha, Blitze a Sam,  se vrhne do nejednoho nebezpečí a mnohokrát bude čelit další smrti. Osud všech leží v jeho rukou.

„Ano. Ale Freyiny slzy jsou sto procentně ryzí. Nejčistší rudé zlato, jaké existuje. Za ten váček slz, který máme, by většina trpaslíků dala pravé oko.“
„A ten chlápek Junior, ten se s námi dohodne?“
„Buďto,“ přikývl Blitz, „nebo nás rozseká na kousky. Dáš si nachos, než dorazí?“
str. 285

Abych pravdu řekla, čekala jsem od Ricka něco víc. Humor, který se mi v Percym i Bozích tak líbil, se zde Rickovi moc nepovedl. Mnoho rádoby vtipných scén a hlášek se do příběhu vůbec nehodilo, a i když chtěl autor odlehčit atmosféru, moc se mu to nepovedlo.  Po dějové stránce je Prastarý meč vcelku dobrý. Začetla jsem se hned a zápletka byla povedená, každou chvíli se něco dělo.

Ještě do teď si živě pamatuji, když Rick zveřejlil název své další série - všichni spekulovali o tom, proč má Magnus stejné příjmení jako Annabeth a co s ní má dočinění. Jsem ráda, že Rick proplétá mytologie, a jsem zvědavá, jestli se Annabethin bratranec ukáže v Táboře Polokrevných. Rozhodně by to bylo zajímavé a nedivila bych se tomu. Myslím si, že si autor nechává mnoho otevřených vrátek a v budoucnu se určitě k našim oblíbeným hrdinům, kteří vyšli z jeho pera, vrátí a my se budeme radovat nad dalšími knihami.

O severské mytologii jsem toho nikdy moc nevěděla - a opravdu jsem se těšila, že si zase díky Rickovi rozšířím obzory. Komu bych knihu doporučila? Všem. Jestliže máte rádi napínavé příběhy a četli jste Percyho, tak se Magnuse nebojte, určitě se vám bude líbit. A pokuď jste ještě od autora nic nečetli, máte skvělou příležitost napravit to! Protože Rick je opravdu mistrem svého oboru a jeho knihy jsou naprosto úžasné.

I když jsem psala, že mě Magnus Chase v některých ohledech trochu zklamal, tak i přes to je mé hodnocení kladné. Když opominu mé sklony k srovnávání Magnuse s Percym a Bohy, Rickovi se i další nová série povedla. Na další díly se rozhodně chystám a jsem zvědavá, s čím na nás tentokrát autor vyrukuje. Má intuice mi říká, že to bude epické a budu brečet. Nebo se hystericky smát. He can do both. Kniha Prastarý meč si ode mne odnáší pěkné 4 hvezdičky. 

Za poskytnutí knihy na recenzi děkuji internetovému knihkupectví Megaknihy.cz. 
Knihu si můžete zakoupit zde

3 komentáře:

  1. Já mám problém, že všechny další knížky srovnávám se základní sérií Percyho, která se nepřekonatelná, takže se mi autorovy jiné knížky tolik nelíbí :D

    OdpovědětVymazat
  2. Skvělá recenze :) Knihu jsem četla a bavila mě :) Rick to je prostě srdcovka :) A jsem zvědavá, jak se to dál s Annabeth ještě proplete :)

    OdpovědětVymazat
  3. Neskutočne sa mi páči tá obálka. Kúzelná, taká do knihovničky :3
    Nevyzerá to zle a severskú mytológiu zbožňujem, tak niekedy sa k nej snáď dostanem :) Pekná recenzia, ďakujem.

    OdpovědětVymazat

Pokud se Vám článek líbil, napište mi to! Jsem ráda za jakoukoliv zpětnou vazbu, i tu negativní.