neděle 7. ledna 2024

Magie zalitá jedem | The Books of Tea #1

Goodsreads 3.85 | Databáze knih 95 % | ČBDB - 

Jediné, co je pro Ning horší než ztráta matky, je vědomí vlastní viny. To ona nevědomky uvařila jedovatý čaj, který matku zabil - jedovatý čaj, který teď hrozí připravit o život i její sestru Šu. Když se Ning doslechne o soutěži, která má najít nejlepšího šen-nung-š' - mistra starobylého a magického umění přípravy čaje -, vydá se do císařského města, aby se ji zúčastnila. Vítěz získá od princezny laskavost, která může být pro Ning jedinou šancí, jak zachránit sestře život. Ale mezi zrádnými soutěžícími, krvavou dvorskou politikou a záhadným (a pohledným) chlapcem se šokujícím tajemstvím může být ve skutečnosti v největším nebezpečí právě Ning. 

Magie zalitá jedem je další knihou od nakladatelství Ocelot, která se pyšní nejen dechberoucí obálkou, ale i krásným příběhem. Jedná se o debutový román autorky Judy I. Lin, která mimo jiné pracuje jako ergoterapeutka. Přiznám se, že obálka a námět mi stačily k tomu, abych si knihu chtěla přečíst. Po přečtení knihy Dcera měsíční bohyně jsem věděla, že jsem se trefila do svých preferencí a knihu si náramně užiju. Od začátku do konce byla psaná jako pohádka, a i přes to, že se některé části trochu táhly, jsem s výběrem spokojená. Navíc byla kniha na Goodsreads nominována jako Best Young Adult Fantasy & Science Fiction roku 2022, to o knize také mnohé vypovídá! 

Zapadající slunce pomaluje oblohu tahy růžové a oranžové barvy, které se odráží v hladině leknínového jezírka za pavilonem. Překrásná kulisa pro třetí kolo klání, kvůli němu ale nemám čas těšit se pohledem na takovou nádheru. 
str. 231

Hlavní hrdinka Ning se jednoho dne v noci tajně vykrade z domu, aby mohla utéct do císařského města a zúčastnit se soutěže o nejlepšího šen-nung-š'. Stejně jako její matka je Ning nadaná a oplývá schopností nalévání čaje. Ti nejlepší oplývají samotnou magií Šen-nunga a dokážou připravit nejrůznější speciality. V císařském městě a v soutěži je však Ning znevýhodněna. Je mladá, nemá s sebou žádného učitele a neví, komu může věřit. Proč Ning tajně utíká? To ona totiž čajem otrávila svou matku a teď i svou mladší sestřičku, jenž pomalu umírá. Její jedinou nadějí na záchranu sestřičky je výhra v soutěži a získání laskavosti od princezny. V cestě ji budou stát ostatní soutěžící, kteří přišli za každou cenu vyhrát a nebojí se nekalých praktik. Zvládne to Ning sama? Nebo nakonec potká někoho, komu bude moct důvěřovat? 

První věcí, kterou bych ráda zmínila, je moje špatná zapamatovatelnost jmen a názvů věcí. Ač jsem se snažila, mám u asijských jmen ten problém, že mi všechny zní stejně. Nevnímám to jako špatnou vlastnost knihy, nicméně mi to, bohužel, trochu ten požitek ze čtení kazilo. Nejednou se mi totiž stalo, že jsem si musela trochu zalistovat zpět, jestli si správně pamatuji, co je daná postava zač. Jako světlou stránku vidím glosář, který je na konci knihy a včetně názvů či jmen je tam i napsáno i čínské znění a výslovnost. 

Povídá se, že opravdovou šen-nung-š' poznáte podle jejích rukou - dlaně umazané v barvách zeminy, na konečcích prstů ranky po trnech, půlměsícové hroty nehtů ztmavené ztvrdlým nánosem prsti smíšené z krví. Dívala jsem se na své ruce s pýchou. 
Nyní myslím jen na to, že se dívám na ruce, které pohřbily mou matku.
str. 5 

Láká vás svět čínské medicíny a líbí se vám představa, že ač je svět a magie v něm fiktivní, autorka se nechala inspirovat novodobými i prastarými texty? Pak je kniha tou pravou pro vás! A důvodů se včetně nádherné obálky najde několik. I přes to, že si nemyslím, že se budete u knihy nudit, první třetina se trochu táhne. Autorka nás seznamuje s novým světem, více rozebírá trable hlavní hrdinky a její charakter. Nicméně pak se příběh rozjede a knihu nebudete moct odložit. Určitě nečekejte fantasy jako v podáni Sarah J. Maas, spíše takovou fantasy pohádku pro méně náročné čtenáře. Magie zalitá jedem ode mě získává 4 hvězdičky a moc se těším, co nám autorka přinese v dalším díle. 

Za poskytnutí knihy na recenzi děkuji internetovému knihkupectví Megaknihy.cz. 
Magii zalitou jedem se můžete zakoupit zde

1 komentář:

  1. Ahoj, nabídku jsem nevyužila, ale jsem moc ráda, že si mohu u někoho na knihu přečíst recenzi. Dcera měsíční bohyně a předtím Šest rudých jeřábů byly boží knihy.

    OdpovědětVymazat

Pokud se Vám článek líbil, napište mi to! Jsem ráda za jakoukoliv zpětnou vazbu, i tu negativní.