úterý 19. února 2019

KRUTÝ PRINC | Víly, které nenávidí lidskou rasu a člověk, který se jim nebojí postavit



Vítejte ve světě, kterému vládnou nelítostné víly! 

Jude bylo sedm, když jí zabili rodiče a unesli i s jejími sestrami na proradný dvůr víl. O deset let později ale netouží po ničem jiném než patřit mezi víly. A to i přes to, že je smrtelná. Většina víl lidmi pohrdá, nejvíce princ Cardan, nejmladší a nejpohlednější syn krále. Aby Jude získala vysněné místo u dvora, musí se princi postavit. Zaplete se však do intrik, a když hrozí, že násilí zničí slavný dvůr, rozhodne se pro pochybné spojenectví, které ji může stát život. 

Příběh o vílách? Vzpomněla jsem si na Julii Kagawu a její sérii, kterou jsem tenkrát naprosto zbožňovala, a proto jsem se rozhodla dát Krutému Princi šanci. Od Holly Black jsem nic nečetla, byla jsem zvědavá, zda-li se mi její styl psaní bude líbit a co na celý příběh řeknu. Četla jsem mnoho kladných recenzí u našich i zahraničních blogerů, což mě nakonec dovedlo k vysokému očekávání. Avšak Holly Black nastavila vysokou laťku a mé očekávání předčila. 

Jude bylo pouhých sedm let, když byla svědkem vraždy svých rodičů. Lidí, co utekli z říše víl, aby žili poklidným životem. Její dvojče Taryn a ona jsou pouhými lidmi, zatímco jejich starši sestra Vivienne je vílou. A její otec si pro ni přišel. Jude, Taryn a Vivienne se vydávají do říše víl, do říše, ve které se na lidi koukají jak na odpad a také se k nim tak chovají. Kdyby si je nevzal do péče Madoc, vrah jejich rodičů a generál Nejvyššího krále, byl by pro ně život v této říši ještě o mnoho těžší. 

V zemi víl nejsou rybí prsty, kečep ani televize.  
Jude je tvrdohlavá. Nechce, aby se na ni víly koukali shora a považovali ji za slabý článek. Říši víl považuje za svůj domov a je odhodlaná si respekt získat. Nejvíce jí dává zabrat princ Cardan a jeho povedená vílí partička, která nahání hrůzu nejen jí, ale i ostatním vílám. Jude si chce místo u dvora vydobýt, jenže to jí Madoc nedovolí, Cardanovi dá jasně najevo, že se nevzdá a tím jim vyhlásí válku. I když ji proti okouzlení chrání náhrdelník z jeřabin, kdyby jej z ní někdo sundal, byla by zranitelná, a tak uzavře pochybnou dohodu a stane se špionkou. Na rozdíl od víl má jakožto člověk jednu výhodu. Umí lhát. 

Hlavní hrdinku Jude si nejde neoblíbit. Je naivní, tvrdohlavá a velmi panovačná, ale ví, co chce a tvrdě si za tím jde. Její dvojče Taryn mi v druhé polovině knihy trhalo nervy a vůbec jsem s jejím chováním vůči své sestře nedokázala soucítit. Via je skvělá, co na to říci. I přes to, že je víla, má raději svět lidí. Nesnáší svého otce za vraždu její matky a dává mu to dostatečně najevo. 

Mohu si dávat sebevětší pozor, ale stejně jednou udělám další chybu. Jsem slabá. Jsem křehká. Jsem smrtelná.
To na sobě nenávidím ze všeho nejvíc.
I když bych nějakým zázrakem dokázala být lepší než víly, nikdy nebudu jako ony. 
Holly Black je jednou z nejúspěšnějších amerických autorek příběhů pro děti a mládež. Její knihy si svým smyslem pro fantazii a tajemno získaly nejen uznání kritiky, ale i především oblibu u čtenářů v mnoha zemích celého světa. Holly Black žije s manželem a synem v Amherstu ve státě Massachusetts. (více o autorce naleznete zde.) 

Komu bych knihu doporučila? Rozhodně fanouškům Sary J. Maas. I když Jude není od začátku kickass hrdinkou, propracuje se k ní. Je silná, odvážná a v mnoha ohledech naivní, ale nenechá se od víl srazit na kolena, i když se k ní chovají strašně a urážky jsou na denním pořádku. Já osobně jsem se do příběhu zamilovala a velmi jsem si oblíbila styl psaní Holly Black. Na druhý díl s názvem The Wicked King se těším jak malé dítě. Nečekala bych, že to řeknu, ale vůbec mi nevadilo, že se autorka nesoustředila tolik na romantiku a milostné vztahy hlavních postav. Dala prostor charakterům a jejich vývoji a díky tomu umístila laťku vysoko. (Snad se nedočkáme prokletí druhých dílů, to by mě mrzelo). 

"Nejsme smrtelní. Jednou tě zlomíme. Zraníme. A ani se nebudeme muset moc snažit. Vzdej to."
"Nikdy," zatvrdím se.
Domýšlivě se usměje. "Nikdy? Nikdy je jako navždy - příliš velké gesto na to, aby mu člověk porozuměl." 
Sečteno a podtrženo; Krutý princ je skvělou knihou o vílách, pomstě a odvaze. Příběh se mi vryl pod kůži a také jsem u knihy seděla do dvou do ráno (což vypovídá o tom, že knihu prostě nejde jen tak odložit a přestat číst). Přiznávám, že když kniha vyšla, byla jsem lehce skeptická a o čtení neuvažovala, jenže mi ty slibné ohlasy nedaly. A já jsem za to ráda. Dostala se mi do rukou skvělá série, která se rozhodně zařadí mezi mé nejoblíbenější. Krutý princ si ode mne odnáší 4,5 hvězdičky. 

Za poskytnutí knihy na recenzi děkuji internetovému knihkupectví Megaknihy.cz.
Krutého prince od Holly Black si můžete zakoupit zde.


0 komentářů:

Okomentovat

Pokud se Vám článek líbil, napište mi to! Jsem ráda za jakoukoliv zpětnou vazbu, i tu negativní.